pondělí 31. ledna 2011

Las Meninas /Páry IV

Skromnost nepatřila k Picassovým ctnostem – od té doby, co ho Louvre krátce po Druhé světové válce pozval, aby na jeden den rozvěsil své obrazy vedle těch ze stálé sbírky, považoval se za jednu z hlavních postav evropského umění (obrazy tam zůstaly jeden den, Picassův dojem přetrval navždy). Stejně, jako je za takovou postavu považován Velazquéz.


Diego Velázquez - Las Meninas, 1656

Zatímco Velázquezovi stačily dvorní dámy i s infantkou jednou, Picassa uspokojil až celý harém – 301 let po Vélazquezovi, mezi 17. srpnem a 30. prosincem 1957namaloval infantek 58 a k nim i příslušný počet dvorních dam.
Nejen, že byl Vélazquez taky Španěl, ale byl Španěl, který byl v padesátých letech „in“ – díky portrétu Papeže Innocenta X. Francise Bacona.
První plátno, ze 17. srpna, je ze všech největší a také kopíruje Vélazquezovo plátno celé, jen ho Picasso srazil z vertikálního na horizontální, otevřel okna a roli malíře trochu umocnil. U Vélazqueze je kompozice promyšlená, každá postava má svou roli, místo a důvod, proč na něm namalovaná. Malíř je znázorněný tak, jak byl vnímaný v té době – jako poněkud opomíjená figura. Picasso namaloval malíře, tak, jak jeho roli vnímal on sám. Ač se držel stále levého rohu, nyní si malíř se svým stojanem ukousl daleko větší část rohu, než si dovolil Vélazquezův malíř (a tedy on sám).


Pablo Picasso - Las Meninas (after Velázquez), 17.8.1957

Na plátnech, která to první následovala Picasso Dvorní dámy rozřezal a znázornil je v detailech a výřezech.



1


2













3

1)Infanta-Margarita María 26.8. 1957
2) Las Meninas (Infanta Margarida Maria)14.09.1957
3) The whole Group, 4.9. 1957

Žádné komentáře:

Okomentovat