
Marcel Duchamp udělal přesně to, co toužil udělat nejeden školák přinucený zbožně zírat na Monu Lisu. Namaloval jí knírek.
Ne pro všechny je totiž Mona Lisa tím Jediným Obrazem v Louvru, nebo v pomyslné obrazárně mistrovských děl, kterou si každý nese v sobě. Mnoho z těch, kteří poprvé vidí její originál si řeknou „A to je vše?“.
Jak jste čekali, že bude velké dílo, které si Leonardo da Vinci vždy a všude vozil s sebou? Jako Madonna ve skalách, se svými úctyhodnými 199 cm na 122 cm namísto skromných sedmdesáti sedmi centimetrů na výšku a 53 na šířku?
Taky jsem si myslela, že je větší…

Duchampovi se ovšem zdála i tak příliš velká a tak vzal pohlednici (19,7x12,4 cm) a pár tahy štětcem udělal z Mony Lisy muže (což bylo malé smeknutí panu Freudovi a jeho teorii o Leonardově homosexualitě) a z pohlednice umělecké dílo (čímž Mona Lisu shodil z piedestalu).
Jistě se slovy“Obraz, který nešokuje, nestojí za nic“ na rtech pod další verzi své ML napíše titul LHOOQ, hříčku, která se anglicky (s patřičným francouzským přízvukem) čte Look, podívej, a když se čtou rychle francouzsky iniciály, je z toho zase „elle a chaud au cul“, tedy „mezi nohama má oheň“. A jsme zase u předchozího příspěvku.
Mimochodem: Francoužští proletáři se spojili a prokázali nebývalý umělecký cit. Pohlednice je ve vlastnictví francouzské komuistické strany, která ji zapůjčila Centre George Pompidou.
Další pár by mohl být znovu Courbet a Gauguin.
OdpovědětVymazatMyslíš "Bonjour, monsieur Courbet"/"Bonjour, monsieur Gauguin"?
OdpovědětVymazatAno.
OdpovědětVymazat